Propaganda Parti Komunis China Dalam Bentuk Mural

on Monday 3 December 2012

Propaganda Parti Komunis China Dalam Bentuk Mural : Umum mengetahui China ialah merupakan negara yang mengamalkan sistem pemerintahan Komunis. Ideologi komunisme ini merupakan ideologi sistem politik dan struktur sosio ekonomi yang menekankan pembentukan masyrakat yang tidak menekankan kawalan, pemilikan terhadap faktor pengeluaran negara dan pemilikan harta. Komunisme juga menekankan pengamalan sistem demokratik terhadap segala keputusan di mana masyrakat terlebat secara langsung dalam proses ini tanpa sebarang sekatan dan penindasan langsung daripada golongan pemerintah. Komunisme bersusur galur daripada gerakan politik dan peranan golongan intelektual semasa Revolusi Perindustrian dan Revolusi Perancis. Komunisme ini juga menolak penguasaan golongan Burjuis (kelas atasan) yang mendominasi pasaran ekonomi daripada golongan Proletariat (pekerja). Dan ini jelas berkenaan dasar Komunisme yang menumpukan pembentukan masyarakat tanpa pembahagian kelas dan kaum.

Di China misalnya, sebelum kejatuhan Parti Kuomintang pada tahun 1949, Karl Marx memberikan gambaran salah bahawa golongan masyrakat tani sebagai golongan konservatif dan tidak revolusioner. Dan selepas kejatuhan Parti Koumintang ini, masyrakat tani di bawah Parti Komunis China telah menunjukkan masyrakat golongan tani juga boleh bergerak sebagai baris hadapan dalam mencetuskan revolusi secara total. Perjuangan kaum tani di China secara mudahnya dapat di bahagikan kepada dua tahap iatu pada tahap pertama ialah pada tahun 1922 hingga 1927 yang melibatkan penglibatan secara separa golongan tani manakala pada tahap kedua ialah penglibatan secara total golongan tani di bawah penguasaan Parti Komunis China. Namun begitu dengan tercetusnya Revolusi Bolshevik di Russia pada tahun merupakan garis awal dalam pengenalan ideologi komunis. Dan kini hanya lima buah negara masih mengekalkan pemerintahan komunis iaitu China, Laos, Vietnam, Cuba dan Korea Utara. Di China, golongan pemerintah cuba untuk menekankan pemerintahan komunisnya dengan membuat beberapa mural di bahagian bandar, dengan menerapkan "adalah pengkhianat sekiranya rakyat China menjual rahsia negara kepada negara luar" .

propaganda parti komunis china dalam bentuk mural propaganda parti komunis china dalam bentuk mural propaganda parti komunis china dalam bentuk mural

Sumber: Bucublog
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© Persatuan Sains Politik UUM All Rights Reserved